|
|
|
advertentie |
|
|
|
|
|
|
Modules |
|
|
|
|
|
|
Totaal Hits |
|
We ontvingen 3056860 paginabezoeken sinds 6 april 2007 |
|
|
|
|
|
|
Vakbond Voor Leerlingen.
Om te beginnen zou ik een opmerking willen maken over het
woord "Vakbond". Naar mijn mening is dit woord verkeerd geko-
zen, omdat het mij teveel aan de echte, koele, materialistische
vakbonden doet denken. Een betere naam is leerlingenbond of
leerlingenorganisatie.
Wanneer je over bovengenoemd onderwerp gaat nadenken, ko-
men er onmiddellijk vragen in je op. Zoals: Voor welke leer-
lingen zou dit van toepassing kunnen zijn. Of : wat zal het werk
moeten zijn. Of : wie moet voor de financiën opdraaien? enz.
Over een aantal van deze vragen zal ik in het kort proberen
mijn mening te geven.
Volgens mij moeten alle leerlingen (het geeft niet welke studie
of opleiding ze volgen)zich bij de nog op te richten bond kun-
nen aansluiten. De leerlingenbond moet volgens mij een zelf-
standige organisatie zijn, maar moet toch subsidie van de over-
heid krijgen, omdat een dergelijke bond naar mijn mening bij
het onderwijs hoort. Toch moeten de leden volgens mij bij wijze
van formaliteit een kleine contributie betalen.
De grootste taak van de toekomstige bond os natuurlijk het op
de voet volgen van het onderwijs. Bezuinigingen, (zoals nu op
Technisch onderwijs) zullen fel moeten worden afgekeurd en
het hierop moeten eventueel akties op volgen. Een tweede taak
lijkt mij om de op enkele scholen bestaande misstanden alge-
meen bekend te maken. Een goed voorbeeld lijkt mij bijvoor-
beld de verkrotte school,waarin Alkmaarse leerlingen les krijgen.
Ik heb gehoord dat er in Den Haag een bureau beroepskeuze is,
maar ik heb ze nog nooit op de school gezien of gehoord. De
bureaucratie viert weer eens hoogtij!
Ik vind dat er hier een grote taak is weggelegd voor een der-
gelijke bond. Dan zouden ze niet zoals nu moeten beginnen in
het laatste leerjaar maar in het één na laatste jaar, omdat
je dan je richting kiest. Desnoods zouden ze de leerlingen
door middel van een test meer wegwijs kunnen maken.
Concluderend kom ik tot de slotsom dat in deze tijd van verre-
gaande democratie de leerlingen niet achter moeten blijven.
Ik betwijfel echter of het er ooit van zal komen, omdat ik niet
de indruk heb dat wij voor vol worden aangezien.
Roel Struick.
11
|
Van het plein af.
Wat te doen met iemand, die van het plein gaat, terwijl hij/
zij erop hoort te blijven? Je geeft ze een strafopstel!
Degenen die mijn werkzaamheden op de dinsdag grijnzend of
nauwlettend volgden, weten dat ik heel wat opstellen te lezen
heb gekregen.Om je een indruk te geven van wat een leraar in
zo'n geval allemaal onder ogen krijgt, volgen er hier een tweetal.
Kralt.
Wat beleefde ik op het pleintje.
We hadden geld om wat tekopen. We wilden even lekker wat lo-
pen. Trouwens dit doen we altijd, ik wist niet dat dat niet mocht.
Albert, Johnny, Angelo Eddie en ik gingen wat kopen.
Eddie, die geen geld had, stond de hele tijd te bedelen. Hij
deed allerlei gekke gebaren om wat te krijgen.
Maar het hielp hem niets. Hij ging toen weer naar het school-
plein, zodat hij niet betrapt werd.
Wij liepen onderhand wat rond daar. Opeens riep Angelo, dat er
een heleboel kinderen stonden te kijken (op het schoolplein)
Wij lachten. Angelo zei:"Kom op kijken wat Kralt zegt, dan
gaat hij af als een gieter!!"
Nou wij lopen. Angelo maakte het nog wat spannender. Hij ging
omlopen, ik liep gewoon door. Ik dacht hij kan me toch niets
maken?!!!
Maar toen we op school kwamen, hoorden we wat anders.
Nu zit ik te pennen tot ik één kantje vol heb.
Gelukkig is dat nu het geval.
Kees van Hattem.
12
| Kagawaarnemer nr:5 april 1973. ontvangen van Erik Stam. | | | | | | | | | | | | | | | |
|
|
|
|
|
:: phpib2 phpbb2 style by phpbb2.de :: PHP-Nuke theme by www.nukemods.com ::
|