Rock.
De bronnen van de rock zijn ongetwijfeld de blues- en
countrymuziek.
De blues werden op de plantages door de negers gezongen
en in de kleine negerkerkjes in het Zuiden.
Nadat de slavernij was afgeschaft en vele negers naar
de grote steden trokken, trok de bluesmuziek meteen de
aandacht van vele platenmaatschappijen en blanke musici
die het klagende geluid van de negers nabootsen en la-
ter er een eigen wending aan gaven met scheurende gi-
taarklanken.
Countrymuziek kwam tot ontwikkeling in de Ozarks en de
Appalachen, waar de mensen zo goed als afgesloten van
de verstedelijking van het Amerikaanse volk leefden,
waar de cowboys hun liederen in het zadel zongen:
Bluegrass en Country and Western, nu door iedereen ge-
zongen.
Laat ik eerst maar de geschiedenis van beide bronnen
samenvatten om dan het ontstaan van de rock uit te
leggen, met al zijn invloeden op de hedendaagse muziek.
In 1925 in Nashville, debuteerde er een nieuw radio-
programma: "Grand ole opry", op het station WSM.
De mensen die erin optraden, waren min of meer de ver-
tegenwoordigers van die country, die uit de bergen van
West-Verginia, Kentucky en Tennessee afkomstig was.
Uncle Jimmy Thompson, 88 jaar oud, fiedelde uren lang
danswijsjes en country, terwijl zijn nichtje, Eva Thomp-
son Jones, piano speelde en ook zong. Zij waren wekelijks
het visitekaartje van het programma en Nashville werd
toen de hoofdstad van country en western-muziek.
De andere bron, de blues, is een merkwaardig bij-product
van het plantageleven van de negers.
Neem Muddy Waters nou. Hij werd als McKinly Morganfield
in Rolling Ford, Missijjippi in 1915 geboren en opge-
voed door zijn grootmoeder op de boerderijen in de
Delta.
Muddy werkte als landarbeider in de katoenvelden toen de
folklorist Alan Lomax hem in de dertiger jaren ont-
moette. Waters speelde gitaar op wekelijkse dansavond-
jes en diners. In 1942 liet hij het Zuiden achter zich
en trok naar Chicago om in de kroegen van het neger-
ghetto van de stad, een eigen stijl te creëren, later
bekend onder de naam "Chicago Blues".
6
|
Waters begon ook in bands te spelen en beïnvloedde dui-
delijk latere bluesmusici, waarvan wijlen Little Walter
de grootste was.
De eigenaars van een "South Side"-nachtclub, Phil en
Leonard Chess, richtten hun eigen platenmaatschappij
op, met het label "Aristocrat". Dit gebeurde in 1946;
niet lang daarna kwam het label "Chess en Checker".
Hun eerste artiest, die voor het label tekende, was
Andrew Tibbs, die gevolgd werd door Muddy Waters, Howlin'
Wolf, John Lee Hooker, Lowell Ful som, Sonny Boy William-
son, Summerland Slim, Little Walter, Elmore James,
Little Milton Willie Mabon en later Bo Diddley en Chuck
Berry.
Vrijwel gelijktijdig richtte wijlen Sydney Nathan in
Cincinnati "Kong Records" op en in New York werd
"National Records"opgericht door een zekere Ahmet
Ertegun. Deze maatschappijen hadden binnen enkele ja-
ren ongelofelijke succesvolle artiesten gecontracteerd.
"Kong Records" had Hank Ballard and the Midnighters,
Earl Bostic, Ivory Joe Hunter, James Brown and the
Famous Flames (toen had James Brown nog wel smaak),
Little Willie John Otis Williams and the Charms en
Billy Ward en the Dominoes.
wordt vervolgd.
Jory Beckker.
Ken je die al????
"Zo", zegt de dokter tegen opa Goeneveld, die al
een hele tijd doof was en op z'n 81ste jaar een ge-
hoorapparaat had gekregen. Hij is nu bij de dokter
om het na te laten kijken.
dokter: "Uw familie zal wel blij zijn, dat u nu alles
kunt horen".
opa: "Ik heb het ze nog niet verteld, maar ik heb
wel drie keer mijn testament veranderd".
7
|